Veel mensen weten niet hoe belangrijk de bekkenbodemspieren zijn. Ook weten mensen vaak niet wat goed getrainde bekkenbodemspieren voor positieve impact geeft niet alleen op je gezondheid, maar ook op je seksleven. Of misschien weet je het wel, maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Lees snel verder!

Wat zijn de bekkenbodemspieren precies?

De bekkenbodem bestaat uit een groep spieren die de onderkant van de bekken afsluiten. De bekkenbodem heeft verschillende openingen zoals de plasbuis, anus en vagina. De spierlaag in de bekken die de buikorganen draagt heten de bekkenbodemspieren. Een stevige bekkenbodem zorgt ervoor dat de buikorganen niet uitzakken. Bij buik-druk-verhogende activiteiten, zoals hoesten, niezen, tillen, etc., spannen de spieren zich automatisch en dus onbewust aan. Dit zorgt ervoor dat je niet ongewenst urine- of ontlasting verliest.

Waarom zijn ze belangrijk?

De bekkenbodemspieren zijn dus belangrijk voor het dragen van de buikorganen. De spieren zorgen ook voor het openen en sluiten van de verschillende bekkenuitgangen. De bekkenbodemspieren spelen een belangrijke rol in de stabiliteit van de bekken, de ademhaling en de seksualiteit. Als deze spieren te slap zijn, wordt de ondersteuning van al deze functies dus ook minder. Dit kan leiden tot incontinentie maar ook tot minder gevoel bij de seks en minder intense orgasmes. Daarom is het belangrijk dat deze spieren krachtig zijn, uithoudingsvermogen een goede coördinatie hebben. 

Wat kan de oorzaak zijn van een (te) slappe bekkenbodem

Een bevalling kan veel effect hebben op de bekkenbodemspieren. De zenuwen die de spieren aansturen kunnen beschadigd raken en het bindweefsel kan verzwakken. Veelvuldig hoesten, lichamelijk zwaar werk en overgewicht kunnen de bekkenbodem overbelasten wat kan leiden tot verzwakte bekkenbodemspieren. Ouderdom kan ook een rol spelen in verzwakte bekkenbodemspieren. Op oudere leeftijd verzwakken alle spieren in het algemeen doordat ze vaak minder intensief worden gebruikt, en zo de bekkenbodemspieren. Verder kunnen sommige mensen ook geboren zijn met een verzwakt bindweefsel wat kan leiden tot een zwakkere bekkenbodem. 

Hoe kun je de bekkenbodemspieren trainen?

Goed getrainde bekkenbodemspieren zorgen voor een strakkere vagina wat ook weer zorgt voor betere seks. Getrainde spieren zorgen voor een betere bloedtoevoer naar de vagina en verbeterde vaginale vochtigheid, wat zorgt voor intensere orgasmes. En laten we eerlijk zijn, wie wil dat nou niet?!

De bekkenbodemspieren zijn makkelijk te trainen met behulp van Geishaballen. Dit zijn letterlijk kleine balletjes die je in je vagina inbrengt. In de balletjes zit een klein gewichtje waardoor de balletjes voortdurend in beweging blijven als je beweegt. Dit kan voor een opwindend en licht tintelend gevoel zorgen. Je kunt de balletjes dus echt als toy gebruiken, maar ook gewoon tijdens het dagelijkse bezigheden. Hierbij zakken de balletjes naar beneden maar worden ze tegengehouden door de bekkenbodemspieren die je dan dus automatisch traint. Twee in één dus! 

Geishaballs zijn er in ontelbaar veel verschillende soorten, maten, kleuren, materialen, etc. Begin met wat lichtere balletjes en stap daarna over naar zwaardere om de bekkenbodemspieren steeds verder door te trainen. 

Klik HIER om te kijken over wat leuks voor jou tussen zit!